Wrażenia artystyczne pod lupą
07 03 2022
Kategoria: finisaż, Galeria Wozownia, sztuka, Toruń
8 lutego 2022 w Galerii Wozownia w Toruniu odbył się finisaż drugiej wystawy, będącej elementem projektu badawczego Centrum Badania Ryzyka Systemowego. Dzień po finisażu na Wydziale Psychologii UMK odbyły się ciekawe warsztaty, podczas których swoje spojrzenie na sztukę i jej odbiór przedstawili plastycy, psychologowie i przedstawiciele nauk ścisłych.
Celem Centrum Badania Ryzyka Systemowego jest prowadzenie badań dotyczących zagrożeń systemów o krytycznym znaczeniu dla funkcjonowania człowieka i społeczeństw, w szczególności zaś poszukiwanie metod i sposobów minimalizowania tych zagrożeń. Metodą działania jest stworzenie trwałej platformy współpracy między badaczami z nauk społecznych, humanistycznych, biologicznych i ścisłych.
W ramach Projektu 5 „Dynamika społecznych i biologicznych układów złożonych”, którego jednym z celów jest wypracowanie metod współpracy pomiędzy naukami przyrodniczymi i humanistycznymi, w trakcie wystawy w Galerii Wozownia w Toruniu przeprowadzono badania z udziałem około 60 ochotników. Badania, które miały miejsce zarówno w galerii jak i w laboratorium, wykonano przy współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Po zakończeniu wystawy, 9 lutego, dzięki gościnności Wydziału Psychologii UMK w Toruniu odbyły się warsztaty poświęcone badaniom dotyczącym sztuki wizualnej.
Zrozumienie, w jaki sposób sztuka wywiera wrażenie na odbiorcy, było podstawowym tematem zainteresowań filozoficznych od czasów starożytnej Grecji. Jednak zakres percepcji artystycznej i oceny estetycznej stał się przedmiotem badań empirycznych dopiero niedawno, po pojawieniu się psychologii jako samodzielnej dziedziny nauki. Warsztaty zorganizowane przez Centrum Analiz Ryzyka Systemowego wraz z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 9 lutego 2022 roku zgromadziły naukowców i artystów zainteresowanych badaniem oddziaływania i percepcji sztuki. Celem warsztatów była wymiana poglądów prezentowanych przez naukowców i artystów uczestniczących w warsztatach, reprezentowanych przez takie dziedziny jak: fizyka teoretyczna, neurobiologia, psychologia, historia sztuki i przez artystów. Istnieje wiele rozproszonych badań dotyczących percepcji sztuki w poszczególnych dziedzinach, ale niewiele jest systematycznych prac nad połączeniem ich w całość z uwzględnieniem artystów. Te interdyscyplinarne cele wymagały zgromadzenia badaczy z różnych, dziedzin. Jako uczestników wybrano osoby wychodzące poza swoje tradycyjne dyscypliny akademickie, w celu badania odbioru sztuki. W warsztatach wzięli udział przedstawiciele takich uczelni jak: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jana Pawła II w Lublinie, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska Akademia Nauk.
Wykłady i dyskusje dotyczyły badania percepcji sztuki, rozumienia sztuki oraz wyzwań, jakie stawia zastosowanie sztucznej inteligencji w sztuce. Warsztaty połączone były z wystawą obrazów stworzonych przez sztuczne sieci neuronowe, która w odróżnieniu od większości podobnych wydarzeń nie była inspirowana arcydziełami prawdziwych artystów, lecz obrazami otoczenia człowieka.
Program warsztatów:
Estetyka sztucznych sieci neuronowych – Romuald Janik, Wydział Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Piękno ujarzmione, czyli o badaniach nad wpływem wiedzy na oceny estetyczne – Agnieszka Fudali-Czyż, Instytutu Psychologii Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Znaczenie kontekstu w odbiorze sztuki współczesnej – Magdalena Szubielska, Katedra Psychologii Eksperymentalnej, Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II w Lublinie
Kod kodów: dlaczego ludzie nie rozumieją sztuki – Dobrosław Bagiński, artysta
Fot. Bartosz Nowacki